تاریخچه گروه:

رشته «زبان‌شناسی و زبان‌های باستانی» در سال 1336 در دانشکده ادبیات تأسـیس شد.

در سال 1340 گرایش زبان‌شناسی کاربردی به مجموعه زبان‌شناسی اضافه شد.

در اوایل دهه 1350 با استـخدام اعضای جدید از جـمله دکتر مهدی مشکوه‌الدینی و بعدها دکتر نادر جهانگیری و دکتر محمد مستاجر حـقیقی گرایش زبان‌شناسی همگانی نیز به مجموعه زبان‌شناسی اضافه شد. بالاخره در سال 1364 با پذیرش اوّلین گروه از دانشجویان زبان‌شـناسی در مقـطع کارشـناسی‌ارشد، گروه زبان‌شناسی به عنوان یک گروه مستقل شناخته شد. رشته آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان در مقطع کارشناسی‌ارشد نیز در سال 1376 با پذیرش اوّلین گروه دانشجویان به مجموعه رشته‌های این گروه افزوده شد. یک سال بعد نیز مقطع دکتری در این گروه راه اندازی شد. از دوره مدیر گروهی دکتر نادر جهانگیری در اوایل دهه ۱۳۸۰ کوشش‌هایی برای برقراری ارتـباط بـین این گروه آموزشی با دانشکده‌های پزشکی و روان‌شناسی و حتی مهندسـی برای مطـالعات بیـن رشته‌ای (پیوند زبان‌شناسی با فیزیولوژی زبان و مغز، گفتاردرمانی، کامپیوتر ...) آغـاز شد کـه پس از ایشان این ارتباطات همچنان ادامه یافته است. ارائه درس‌های بینارشته‌ای مانند عصب‌شناسیِ زبان و تدوین پایان‌نامه‌های مشترک با دانشکده‌ها و گروه‌های آمـوزشی دیگر از جمـله دستاوردهای این کوشش‌ها بوده است. می‌توان گفت گروه آموزشی زبان‌شناسی دانـشگاه فردوسی مشهد در حال حاضر یکی از بینارشته‌ای‌ترین گروه‌های زبان‌شناسی درکشور است و از این نظر برای داوطلبان آزمون‌های دکتری و ارشد زبان‌شناسی جذابیت خاصی دارد.  گروه زبانشناسی هم اکنون در مقطع ارشد در گرایشهای زبانشناسی و آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان و در مقطع دکتری زبانشناسی و زبانشناسی شناختی برای دانشجویان ایرانی و در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری زبانشناسی برای دانشجویان بین المللی فعال است.

گروه زبان‌شناسی همچـنین دارای نشـریه‌ای با عنوان «زبان‌شـناسی و گویـش‌های خراسان» می‌باشد.

 

 

گرایشها و مقاطع

گرایش

مقاطع

زبان شناسی

کارشناسی ارشد

زبان شناسی

دکتری

آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان

کارشناسی ارشد

علوم شناختی – زبان شناسی

دکتری

زبان شناسی

کارشناسی ارشد (بین الملل)

زبان شناسی

دکتری (بین الملل)

 

امکانات گروه

گروه دارای یک کتابخانه کوچک با حدود 400 جلد کتاب زبانشناسی و نسخه فیزیکی پایان نامه ها و رساله های دانشجویان گروه زبانشناسی از سال 1366 تا 1398  (386جلد) است.

ظرفیت ها و فرصتهای شغلی :

۱. فرصت‌های شغلی زبان‌شناسی همگانی

  1. تدریس و پژوهش در دانشگاه‌ها
  2. همکاری در پروژه‌های فناوری زبانی (NLP، ترجمه ماشینی، گفتار به نوشتار و برعکس
  3. تحلیل حقوقی و شناسایی نویسنده (زبان‌شناسی حقوقی)
  4. ویرایش و ترجمه تخصصی متون
  5. طراحی و تحلیل آزمون‌های زبان
  6. زبان‌شناسی بالینی (در همکاری با گفتاردرمانگران)
  7. تدوین فرهنگ‌ها و پیکره‌های زبانی
  8. مشاوره در سیاست‌گذاری زبانی و حفظ زبان‌های محلی

۲. فرصت‌های شغلی زبان‌شناسی شناختی

  1. تحلیل استعاره و معنا در تبلیغات و برندها
  2. پژوهش در گفتمان شناختی رسانه و سیاست
  3. همکاری در علوم شناختی و عصب‌زبان‌شناسی
  4. طراحی روش‌های آموزش زبان بر پایه مدل‌های شناختی
  5. همکاری در مدل‌سازی معنایی برای هوش مصنوعی
  6. تحلیل زبانی در طراحی تجربه کاربر
  7. روان‌زبان‌شناسی شناختی و تحلیل خطاهای یادگیری زبان دوم

۳. فرصت‌های شغلی آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان (آزفا)

  1. تدریس زبان فارسی در داخل کشور
    • در مراکز آموزش فارسی وابسته به دانشگاه‌ها (مثل دانشگاه فردوسی، تهران، اصفهان)
    • در کلاس‌های خصوصی برای مهاجران، دانشجویان،
  2. تدریس زبان فارسی در خارج از کشور
    • اعزام از سوی سازمان‌های دولتی (سازمان سمت، بنیاد سعدی، وزارت علوم)
    • همکاری با دانشگاه‌ها و مراکز شرق‌شناسی و مطالعات ایرانی در جهان
  3. طراحی و تألیف مواد آموزشی فارسی
    • تدوین کتاب، پادکست، اپلیکیشن یا محتوای دیجیتال برای آموزش فارسی
    • طراحی سرفصل‌های آموزشی برای سطوح مختلف
  4. آزمون‌سازی و ارزشیابی زبان فارسی
    • طراحی آزمون‌های استاندارد بین‌المللی
    • تحلیل و اعتبارسنجی ابزارهای سنجش مهارت‌های زبانی
  5. پژوهش در حوزه آموزش فارسی به غیرفارسی‌زبانان
    • پژوهش‌های تطبیقی میان فارسی و زبان مادری زبان‌آموزان
    • بررسی خطاهای زبانی، بین‌زبانی و فرهنگی در یادگیری فارسی
  6. فعالیت‌های فرهنگی و میان‌فرهنگی
    • همکاری در رایزنی‌های فرهنگی و مراکز ایران‌شناسی
    • طراحی برنامه‌های فرهنگی برای معرفی زبان و ادبیات فارسی
  7. تولید محتوای دیجیتال و رسانه‌ای برای فارسی‌آموزان
    • ساخت ویدیوهای آموزشی، پادکست‌ها و بازی‌های زبانی
    • همکاری با پلتفرم‌های یادگیری آنلاین