دومین بزرگداشت روز جهانی GIS
در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد.

 GIS 1

دومین «بزرگداشت روز جهانی GIS» به همت دکتر مسعود مینائی دکتری سنجش از دور وGIS (از کشور اتریش) و عضو هیئت علمی گروه جغرافیای دانشگاه فردوسی مشهد با حضور صاحب‌نظران، ادارات، سازمان‌ها، نهادها، استادان دانشگاه و دانشجویان علاقه‌مند روز شنبه 25 آذرماه 1396 در سالن شریعتی دانشکده ادبیات و علوم انسانی برگزار گردید.

دکتر مسعود مینائی، دبیر همایش، در زمینه دلایل و ضرورت‌های برگزاری این همایش گفت: «امروزه یکی از نیازها و چالش های اساسی در مدیریت سرزمین در تمامی مقیاس ها از محلی تا جهانی بهرمندی از سیستم های اطلاعات جغرافیایی (GIS) است. استان خراسان رضوی نیز به عنوان یکی از مهمترین مراکز جمعیتی کشور با ویژگیهایی منحصر به فرد از این مقوله مستثنی نیست. کاربردهای بسیار گسترده GIS در مسائل مختلف از جمله، جغرافیا، مدیریت بهینه، آمایش سرزمین، توسعه پایدار، محیط زیست، اکولوژی، انرژی و .... و قابلیت استفاده از آن بطور تقریبی در تمامی ادارات و سازمان ها این علم جغرافیایی را ضرورتی برای تمامی مجموعه ها ساخته است».

دکتر مینائی، در زمینه جزئیات این همایش افزود: «تا سال 1395 رویدادی در این خصوص در شرق کشور برگزار نگردیده بود و به لطف پروردگار و مساعدت هیئت رئیسه دانشگاه فردوسی مشهد و دانشکده ادبیات و علوم انسانی این دانشگاه، امسال برای دومین بار در گروه جغرافیای دانشگاه فردوسی مشهد این رویداد ارزشمند با گستره جهانی، برگزار گردید».

GIS 3

از جمله اهم مطالب ارائه شده در این بزرگداشت سخنرانی رؤسا و نمایندگان اداره کل پست خراسان رضوی، سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد، شرکت آب و فاضلاب مشهد، سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان رضوی و اداره کل نقشه برداری شمال شرق کشور در زمینه فعالیت های انجام گرفته در زمینه های مرتبط با سامانه اطلاعات جغرافیایی (GIS) بود. همچنین اساتید دانشگاه فردوسی مشهد جناب آقای مهندس فکور رئیس پژوهشکده فناوری هوایی، دکتر سیدرضا حسین زاده و دکتر علی اکبر عنابستانی اعضای هیئت علمی گروه جغرافیای و جناب آقای دکتر سیدحسین ثنائی نژاد در قالب نشست تخصصی به بیان دیدگاه ها و نظرات خود پرداختند. در ادامه ضمن تقدیر از سخنرانان محترم از مدیرکل اداره هواشناسی استان خراسان رضوی جناب آقای دکتر عراقی زاده و مدیرعامل سازمان فاوا شهرداری مشهد جناب آقای مهندس رجائیان نیز به دلیل همکاری با دانشجویان گروه جغرافیای دانشگاه فردوسی مشهد تقدیر گردید.

برنامه با جمع بندی دکتر مینائی و بیان نتایج مثبت حاصل شده از رویداد شامل تعامل بین دستگاه های اجرایی و جامعه دانشگاهی، گردهمایی فعالان در این علم، برگزاری نمایشگاه در حاشیه برنامه های سخنرانی، پیشنهادات برای همایش سال 1397 و در نهایت برش کیک روز GIS به پایان رسید.

GIS 4