نشست علمی با عنوان «پژوهش در دانشگاه‌های خارج» در دانشکده ادبیات و علوم انسانی برگزار شد.


به مناسبت هفته پژوهش، به کوشش معاونت پژوهشی دانشکده ادبیات و علوم انسانی نشستی علمی با عنوان «پژوهش در دانشگاه‌های خارج» در روز شنبه، ۲۳ آذرماه ۹۸ در محل تالار حائری برگزار گردید.

 در این جلسه، اساتید گروه های آموزشی مختلف دانشکده ادبیات و علوم انسانی، تجربیات پژوهشی خود را در کشورهای اروپایی و آمریکایی با دیگر اساتید حاضر در جلسه و دانشجویان به اشتراک گذاشتند.

 در ابتدای جلسه، دکتر مسعود خوش سلیقه، معاون پژوهشی دانشکده ادبیات و علوم انسانی، پس از بیان مقدمه ای از دکتر جعفر یاحقی، استاد گروه ادبیات فارسی دعوت به عمل آوردند تا به عنوان اولین سخنران تجربیات خود را از حضور خود در دانشگاه در شهر کراکف لهستان بیان کنند.

 دکتر یاحقی ضمن تاکید بر اهمیت چنین نشست‌هایی در ارتقاء کیفیت پژوهش و آموزش اساتید و دانشجویان، نگاه مادی گرا به پژوهش را مورد نقد قرار دادند. ایشان با مقایسه نگرش پژوهشگران ایرانی و اروپایی خاطرنشان کردند آنچه روح تحقیق را جلا می‌بخشد پروراندن نگرش «پژوهش برای پژوهش» است.

 در ادامه نشست، دکتر سید حسین سیدی، استاد گروه زبان‌ و ادبیات عرب به ارائه گزارش فرصت مطالعاتی خود دانشگاه مارکت در امریکا پرداختند. ایشان در سخنان خود اهمیت حضور تمام وقت دانشجویان و اساتید در دانشگاه، خدمت رسانی تمام و کمال دانشگاه به دانشجویان تحصیلات تکمیلی، و همچنین کاربردگرایی نسبت به پایان نامه های دانشجویی را مورد تاکید قرار دادند.

 دکتر سارا خزاعی، استادیار گروه انگلیسی، در ادامه جلسه تجربیات خود را از گذراندن دوره کارشناسی ارشد در دانشگاه کینگز کالج لندن مطرح نمودند. تخصصی سازی آموزش و پژوهش در مقاطع تحصیلات تکمیلی از جمله مواردی بود که دکتر خزاعی به آنها اشاره کردند. ایشان همچنین با تاکید بر نقش موثر استاد راهنما در آینده حرفه‌ای دانشجویان، به اهمیت ارتباط مستمر استاد راهنما و ‌دانشجو ضمن تحصیل و پس از آن اشاره کردند.

 دکتر محمد تقی ایمان پور، استاد گروه تاریخ، تجربیات خود را از تحصیل در دوره دکتری در دانشگاه منچستر انگلستان ارائه کردند. دکتر ایمان پور با شرح فلسفه تحول‌های پژوهشی در اروپا، عنوان کردند که در ایران نسبت به کشورهای اروپایی، دانشگاه، جایگاه فرهنگی و اجتماعی مناسبی و هدف و مسئولیت کاملا مشخصی ندارد. از این روی، تاکید کردند که دانشگاه‌ها لازم است هدف و فلسفه وجودی مشخص خود را در بستر ایران تعیین کنند.

 دکتر محمدرضا فارسیان، دانشیار گروه زبان فرانسه تجربه خود را از تحصیل در دانشگاه سوربن فرانسه مطرح کردند. ایشان در سخنان خود، انسجام موضوعی پژوهش‌ها و تخصیص بودجه و حمایت های مبسوط برای راه اندازی لابراتورهای تخصصی را مواردی ضروری عنوان کردند. همچنین بین‌المللی کردن دانشگاه‌ها و گفت و گوی میان ملت‌های مختلف را زمینه‌ساز رشد فکری و اجتماعی دانشجویان دانستند.

 در ادامه نشست، دکتر امیدعلی خوارزمی، استادیار گروه جغرافیا، گزارشی از دوره دکتری خود در دانشگاه استرلینگ اسکاتلند ارائه کردند. از جمله مواردی که ایشان به طور مدون بدان‌ها اشاره کرد اهمیت روشن ساختن ذهن دانشجو در ابتدای مسیر آموزش و پژوهش به ویژه در مقاطع تحصیلات تکمیلی است. به گفته ایشان، داشتن نقشه روشنی از مسیر آموزش و پژوهش، برنامه ریزی مشخص و آگاهی دقیق از اهداف، از جمله مواردی هستند که یافته‌های آموزشی و ‌پژوهشی استانداردی را در پی خواهند داشت.

 دکتر فاطمه ماه وان، استادیار گروه ادبیات فارسی، تجربیات خود را از گذراندن دوره فرصت مطالعاتی در دو‌ دانشگاه کمبریج انگلستان و لیدن هلند شرح دادند. در این سخنرانی، ایشان بر فعالیت داشتن اساتید حوزه ادبیات در هر سه شاخه آموزش، پژوهش و آفرینش ادبی تاکید کردند. همچنین، دکتر ماهوان تخصیص دوره‌های جداگانه و منظم به آموزش و پژوهش و همچنین حضور اساتید را در دانشگاه‌های مختلف داخلی و خارجی امری ضروری قلمداد کردند.

  در پایان این نشست، از طرف معاونت پژوهشی دانشکده ادبیات و علوم انسانی به رسم قدردانی و یادبود لوح تقدیر به سخنرانان محترم جلسه اهدا شد.

 

98.9.23 A