milad1

به نام آن که جان را فکرت آموخت          چراغ دل به نور جان برافروخت

کشاورزی و درخت‌کاری کنید. به خدا قسم آدمیزاد هیچ عملی حلال‌تر و پاکیزه‌تر از آن انجام نمی‌دهد.

                                                                                                                                                              «حضرت محمد(ص)»

مراسم میلاد منجی عالم بشریت حضرت مهدی(عج) و روز درختکاری روز سه‌شنبه 15 اسفند 1402 در تالار بزرگ فردوسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی با حضور جمعی از مسئولین، اساتید و دانشجویان برگزار شد.

در ابتدای این مراسم پس از تلاوت آیاتی چند از قرآن کریم و پخش سرود جمهوری اسلامی و صلوات خاصه امام رضا(ع)، اعلام برنامه توسط مجری صورت گرفت.

در ادامه‌ی مراسم جناب آقای دکتر حسنی ریاست محترم دانشکده به ایراد سخن پرداختند و پس از خوش‌آمدگویی، ولادت صاحب‌الزمان(عج) و روز درخت‌کاری را به حاضرین تبریک گفتند. ایشان در باب انتظار و ظهور حضرت بقیه‌الله، انتظار را حمایت از نیازمندان و مستضعفان دانسته و فرمودند:  هر گاه جامعه به این سمت و اصلاح شرایط موجود حرکت کند انتظار به معنای واقعی تحقق پیدا می‌کند چون هدف نهایی از ظهور تکامل انسان است.

آقای دکتر حسنی اظهار داشتند: ملت ایران به خصوص رأی اولی‌ها با خلق حماسه‌ای دیگر پیروز و سربلند میدان بودند و هر رأی، نشان‌دهنده‌ی اعتماد آن‌ها به نظام جمهوری اسلامی است و اکنون نوبت مسئولان است که با کار و تلاش بیش‌تر در خدمت مردم به ویژه جوانان باشند.

ایشان در خصوص روز درختکاری و اهمیت این روز بیاناتی ایراد کردند و  این روز و توجه به طبیعت را از ویژگیها و سنتهای مردم ما دانستند و نمود این توجه و علاقه را در ادبیات و سخن بزرگان شعر فارسی از گذشته تاکنون خاطر نشان کردند. ایشان در پایان سخنان خود با اشاره به آیات 63 تا 65 سوره واقعه، کاشت درخت و گیاه را یک نگرش توحیدی و حرکت در مسیر انتظاردانستند.

milad2

در ادامه دکتر غلام‌رضا بهرام‌پور از درخت و درخت‌کاری و ارتباط آن با بازی‌های آیینی سخن گفتند و به جایگاه ویژه‌ی درخت در آموزه‌های دینی و اساطیر ایرانی در عهد باستان اشاره کردند.

ایشان با اشاره به این موضوع که بخشی از اساطیر ما به صورت نمادین در این بازی‌ها جای‌گذاری شده است به معرفی بازی‌ آیینی حتن پرداخت و گفت: چرخش و حرکات منظم دست و پا در این بازی، از هماهنگی با طبیعت سرچشمه گرفته است و در معرفی بازی آیینی آفر بیان داشت که این بازی چند پهلو دارد و به موضوع کاشت، داشت و برداشت اشاره می‌کند.

milad3

پس از آن چند قطعه در راستای مقام و منزلت حضرت مهدی (عج) توسط مداح مدعو خوانده شد و در ادامه مسابقه‌ای برای دانشجویان (خانمها و آقایان) برگزار شد و به برترین‌ها جوایزی تقدیم گردید.

در پایان مراسم به برگزیدگان مسابقه‌ی مشارکت و فرزندان رای­اولی هیئت علمی و کاکنان دانشکده هدایایی تقدیم شد و در نهایت در فضای سبز جلوی دانشکده چند نهال توسط ریاست محترم دانشکده و برخی اعضای حاضر در مراسم غرس گردید.

milad5

milad4

milad6