افتتاحیه اولین همایش بین المللی ادبیات تطبیقی فارسی و فرانسه در تالار فردوسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد.

اولین همایش بین المللی ادبیات تطبیقی فارسی و فرانسه در روز چهار‌شنبه 7 مهر ماه 1395 ساعت 8 صبح با حضور آقای دکتر کافی رئیس دانشگاه فردوسی مشهد، جمعی از اندیشمندان، فرهیختگان، استادان و دانشجویان برگزار گردید.

پس از تلاوت آیاتی از کلام الله مجید، سرود جمهوری اسلامی ایران و سپس سرود کشور فرانسه و بعد از آن سرود دانشگاه فردوسی مشهد پخش شد.

در ابتدا دکتر فارسیان دبیر همایش ضمن عرض خیرمقدم به میهانان ارجمند این همایش را روز بزرگی در تاریخ گروه زبان و ادبیات فرانسه دانشگاه فردوسی مشهد دانست و از این همایش بعنوان نخستین همایش علمی گروه زبان و ادبیات فرانسه در تاریخ 60 ساله اش یاد کرد.

IMG Far4

دکتر فارسیان اضافه کرد در این همایش 225 چکیده دریافت شده که بعداز داوری 60 مقاله را برای سخنرانی و 30 مقاله را برای پوستر انتخاب کردند. در نهایت امیدوار بودند این همایش بتواند جرقه‌ای برای همایش‌های بزرگتر باشد.

پس از ایشان پروفسور ژان ایو گِرِن دبیر همایش در دانشگاه سوربن نوول پاریس، از حضور در این همایش و به خصوص حضور در دانشگاهی که نام شاعر بزرگ ایرانی "فردوسی" را حمل می کند، ابراز خوشحالی کرد.

ایشان در صحبتهای خود اظهار داشت هرآنچه که ازطریق جغرافیای سیاسی ما را از هم جدا می‌کند ادبیات عکس آن را انجام می‌دهد. و اظهار امیدواری کرد که روابط علمی، نهادی، و دانشگاهی دو کشور بهبو یابد و این همایش ما را بسوی دریچه‌های جدیدی از ادبیات فارسی و فرانسه هدایت کند.

در ادامه دکتر کافی رئیس دانشگاه فردوسی مشهد پس از ابراز خوشحالی از میزبانی این همایش و قدردانی ویژه از حضور مهمانان گرانقدر از کشورهای فرانسه و تونس و دیگر شهرهای ایران، بیان کرد که بزرگی و کوچکی این همایش مهم نیست و مهم این است که پشتوانه این همایش دو ملت بزرگ و کهن فرانسه است. و در نهایت اظهار امیدواری کرد که انشاالله این همایش ادامه پیدا کند و مقدمه ای برای همکاری های جامع دو دانشگاه باشد.

IMG Far3

همچنین در افتتاحیه این همایش سرکار خانم پروفسور ساندرین وکس معاون آموزشی دانشگاه سوربن، پروفسور جامل اوبشو رایزن فرهنگی سفارت فرانسه در ایران، و پروفسور احمد سمیعی گیلانی رئیس بخش ادبیات تطبیقی فرهنگستان زبان و ادب پارسی بعنوان سخنرانی بعمل آوردند.

IMG Far 1