گزارش سفر علمی به استان سیستان و بلوچستان شهر زاهدان
(11 لغایت 15آبان ماه 1395)

 

 

این سفر با هدف شرکت در نهمین کنگره انجمن ژئوپلیتیک "توسعه ناحیه ژئوپلیتیک جنوب شرق ایران" که در دانشگاه زاهدان که به همت انجمن ژئوپلیتیک ایران و انجمن جغرافیا و برنامه ریزی مناطق مرزی ایران و دانشگاه سیستان و بلوچستان برگزار شد، برنامه ریزی گردید.

zahedan-3

این کنگره با هدف بهره گیری از دیدگاه های علمی صاحب نظران حوزه ژئوپلیتیک و امور امنیت و توسعه مرز، با تاکید بر جنوب شرق کشور، ارایه راهبردهای کارآمد در جهت توسعه و ارتقای جایگاه کارکردی و ایفای هرچه بیشتر نقش ملی و منطقه ای این ناحیه بوده است.

با تلاش مدیران علمی و اجرایی این همایش، 12 آبان ماه در افتتاحیه شاهد حضور 4 سخنران ویژه دکتر سیدیحیی صفوی، دکتر محمدرضا حافظ نیا، دکتر پرویز کردوانی و دکتر حسین نصیری بودیم و بعد از آنان مقالات برگزیده سخنرانی و پوستر ارایه شدند و در 13 آبان ماه اختتامیه همایش مقالات برتر ارایه و از پژوهشگران برتر نیز قدردانی شد.

که در این بین مقالات دکتر اعظمی و خانم یاراحمدی، دکتر زرقانی و خانم بخشی، آقای سمیعی اصفهانی و مظفری زاده به عنوان مقالات برتر همایش شناخته شد و بر موفقیت های انجمن ژئوپلیتیک شعبه خراسان افزود.

پس از همایش دو برنامه زاهدان گردی و سیستان گردی برگزار شد که شرح مختصری از آن را بیان می کنیم:

بازدیدها در زاهدان

1- موزه منطقه ای جنوب شرق ایران در شهر زاهدان

این موزه یکی از بزرگترین موزه‌های بزرگ تاریخی، فرهنگی و هنری منطقه ای در جنوب شرق ایران است. در این موزه آثار باستانی، پوشش محلی و گونه های جانوران استان به نمایش گذاشته شده است.

2- مرکز اسناد و کتابخانه ملی سیستان و بلوچستان

در این کتابخانه ما از کتابخانه ایرانشناسی دکتر ایرج افشار سیستانی که با وقف کتابخانه شخصی، دست نوشته ها و هدایای دریافتی خود در مرکز اسناد و کتابخانه ملی سیستان و بلوچستان ایجاد کرده بودند دیدن نمودیم.

zahedan-2

بازدیدهای سیستان

3- یادمان شهدای عملیات تروریستی تاسوکی

عملیات تروریستی که در سال1384 باعث به شهادت رسیدن 24 نفر شده بود.

 

4- قلعه رستم

این قلعه بزرگ‌ترین قلعه دوران صفوی است که مربوط به خان‌های سیستانی در زمان صفویه است به گفته کارشناس باستان شناس که با ما همراه بود این قلعه در زمان های جنگ استفاده می شود و قبل از این قلعه، قلعه دیگری بود که در زمان صلح از آن استفاده می کردند.

5- شهر سوخته

تاریخچه این شهر به چهار قرن قبل از میلاد مسیح بر میگردد ما به خاطر کمی وقت تنها از بخش مسکونی شهر،کاخ، بناهای یادمانی و گورستان بازدید کردیم.

اکتشافات باستان شناسان گویای پیشرفت های شگفت انگیز علمی مردمان این شهر است؛ مانند: کشف یک چشم مصنوعی،جراحی مغز، خط کشی با دقت نیم میلیمتری، تخته نرده ای که به عنوان قدیمی ترین تخته نرده جهان است، نخستین انیمیشن جهان و ....

6- چاه نیمه زهک

برای ناهار در پژوهشکده کشاورزی در جوار چاه نیمه زهک بودیم منطقه ای گردشگری که به گفته ساکنین قبل ها بسیار پر رونق بوده. دریاچه چاه نیمه برگرفته از مازاد آب هیرمند بود که در سالهای اخیر به خاطر خشکسالی ها با تهدید روبرو شده است.

با پایان یافتن بازدیدها از سیستان و زاهدان سفر پر بار تیم انجمن ژئوپلیتیک شعبه خراسان رضوی به پایان رسید. صبح شنبه به مشهد بازگشتیم.

zahedan-1