وبینار «تاریخهای گمشده زیرنویس فیلم» با سخنرانی استاد دانشگاه بریستول برگزار شد
معاونت پژوهش و فناوری دانشکده ادبیات و علومانسانی دانشگاه فردوسی مشهد با همکاری انجمن آموزش زبان و ادبیات انگلیسی ایران (تلسی) در تاریخ 9 مهرماه 1399 مصادف با 30 سپتامبر و روز مترجم، در نشستی مجازی میزبان دکتر کارول اُسالیوان، پژوهشگر دانشگاه بریستول و نویسنده مقالات و کتب مرتبط با ترجمه دیداری شنیداری بود. این رویداد فرهنگی که با عنوان «تاریخ گمشده زیرنویس» و با حضور دکتر مسعود خوشسلیقه، معاون پژوهشی و دانشیار مطالعات ترجمه دانشگاه فردوسی برگزار شد فرصتی برای تعاملات علمی و تبادل دیدگاه جمعی از اساتید، دانشجویان و علاقهمندان حوزه ترجمه و زیرنویس فیلم فراهم آورد.
در این نشست، نگاه به تاریخ و روند پیدایش زیرنویس و چگونگی تکامل آن بهخصوص در دنیای انگلیسیزبان، از آغاز ظهور میاننویسها در فیلمهای صامت تا پیش از ثبت استانداردهای مرسوم و فعلی زیرنویس شاکله اصلی بحث را تشکیل میداد. اُسالیوان با نگاهی به پیشینه زیرنویسگذاری در کشورهای مختلف، برجستهترین تفاوتها در سنت زیرنویسگذاری را در سه جنبه قالب و فرمت ، جایگاه زیرنویس روی تصویر و تعداد و کمیت در زیرنویس برشمرد که با گذر زمان و بررسیهای تجربی و اکادمیک به هنجارهای پذیرفته شده فعلی رسیده است.
یکی دیگر از موارد کلیدی که در خلال بحث مطرح شد، مسئله هویت زیرنویسگذار بهعنوان ماتن متنِ زبانی با نشانهنظام متفاوت از آنچه در فیلم رخ داده، بود؛ به سخن دیگر، از مترجم در این حوزه بهعنوان نویسندهای یاد شد که با توجه به محدودیتهای ناشی از تفاوت بین دو سیستم نشانه، متن زیرنویس را آماده کرده که کار او بالطبع مستلزم قانونمندی و خلاقیت در کنار یکدیگر است.
بخش پایانی و البته جذاب سخنرانی خانم اسالیوان، ارتباط مستقیم با آینده پژوهشی بسیاری از علاقهمندان این حوزه و حتی حوزه مطالعات سینما داشت. در واقع، با اشاره به فرصتهای ارزشمند برای پژوهشهای آتی، بحث تاریخشناسی زیرنویس در قسمت پایانی وبینار جای خود را به آیندهپژوهی و اشاراتی به جهتگیریهای کاربردی و بالقوه این حوزه داد. برای مثال، سانسور در زیرنویس و نحوه اعمال آن در بسترهای فرهنگی متفاوت بهعنوان یکی از حوزههای پرکاربرد مطرح شد. علاوه بر این، طبق اظهارات، زیرنویس پتانسیل بالایی نیز برای بررسی روایت، پیرامتن، برشها و نحوه ارائه آن و در نتیجه نقش همگی این عوامل در پذیرش و دریافت فیلم یا سینمایی مشخص در جامعه مقصد دارد.