وبینار «کتاب‌درمانی و نقش آن در بهسازی زندگی فردی و اجتماعی» برگزار شد

 

وبینار «کتاب‌درمانی و نقش آن در بهسازی زندگی فردی و اجتماعی» به همت معاونت پژوهشی و فناوری دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد و با همکاری انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی شاخه خراسان در روز سه‌شنبه 4 آذرماه ۱۳۹۹ با حضور سخنران مدعو برگزار شد. سخنران مدعو، خانم دکتر مهری پریرخ، استاد علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه فردوسی مشهد و دبیر این نشست، خانم نعیمه ظریف قاسمیان، کارشناس‌ارشد علم اطلاعات و دانش‌شناسی و کارشناس خدمات کتابخانه دانشکده ادبیات و علوم انسانی بودند.

این نشست علمی با حضور پرتعداد استادان و دانشجویان رشته‌های مختلف در فضای مجازی ادوب کانکت برگزار شد. در ابتدای این نشست، خانم ظریف قاسمیان به معنا و مفهوم کتاب‌درمانی، تاریخچه آن در خارج و داخل کشور و اهمیت و ضرورت آن پرداختند. . ایشان کتابدرمانی را روشی مناسب برای رفع مشکلاتی از جمله استرس، ترس، انزوا، پرخاشگری، ناسازگاری، سوگ، تنبلی، بی‌نظمی در کودکان معرفی کردند و به جنبه تربیتی آن اشاراتی داشتند. سپس خانم دکتر پریرخ به تأثیر و اهمیت نقش کتاب‌درمانی در بهبود زندگی فردی و اجتماعی افراد اشاره کردند. در این نشست در مزیت‌های کتاب‌درمانی نسبت به سایر روش‌های درمانی صحبت شد. در این خصوص دکتر پریرخ به مواردی چون استفاده گروهی، کم‌هزینه بودن، سرگرم‌کننده بودن، کم‌خطر بودن و مکمل بودن این نوع درمان در کنار درمان‌های دیگر اشاره کردند. در مقابل، به محدودیت‌های کتاب‌درمانی هم اشاره شد که مهم‌ترین‌ها عبارت‌اند از : محدودیت کاربرد کتاب‌درمانی برای بی‌سوادان و کم‌سوادان، کم‌بودن کتب خودآموز با کیفیت، نبود عادت به مطالعه در بعضی جوامع.

علاوه بر مزیت‌ها و محدودیت‌ها، در این نشست موقعیت‌هایی که در آن‌ها کتاب‌درمانی توصیه نمی‌شود بررسی و بحث شد که از جمله این موقعیت‌ها می‌توان به مواردی چون بیماری‌های جسمانی، روانی یا عاطفی خاص، عادت‌های تهدید ننده زندگی یا تخریبی مانند مصرف مواد مخدر اشاره کرد.

در ادامه این جلسه، تأثیر ادبیات در کتاب‌درمانی کودکان و نوجوانان نیز مطرح شد. دکتر پریرخ به‌طور خاص به مقوله کتاب‌درمانی برای کودکان و نوجوانان پرداختند و به‌عنوان نمونه چندین کتاب مفید و مناسب این گروه سنی را معرفی و به اثرات درمانی این کتاب‌ها اشاره کردند. دکتر پریرخ، استفاده از کتاب به‌عنوان درمانی سودمند را به‌ویژه در دوران کودکی و نوجوانی توصیه و شیوه اجرای کتاب‌درمانی برای کودکان و نوجوانان را با ذکر مثال‌های متعدد عینی و ملموس مطرح و تبیین کردند.

در پایان این نشست، به سؤالات پرشمار مطرح‌شده توسط حاضران، پاسخ داده شد.

 

photo 2020-12-09 10-04-59